DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 14.08.2024 17:41:30 

Historie létání v Jeseníkách

L-Spatz
L-Spatz
   

Krátce bylo letiště v Mikulovicích domovem opravdového historika z 50.let, dovezeného z Rakouska. L-Spatz, velmi hodný malý větroň, se nám zalíbil na sletu POTK ve Skutči v červenci 2006 natolik, že jsme ho od našeho kamaráda a zakladatele rakouského klubu VGC Gottfrieda Balgy namístě koupili. Během necelé jedné sezóny v Jeseníku (červenec až prosinec 2006) nalétal asi 42 hodin, z toho 22 ve vlně. A právě vlnové podmínky na Jesenicku později napomohly k rozhodnutí "vyměnit" Spatze za větroň, který je možné vlekat poněkud rychleji (L-Spatz má maximální povolenou rychlost v aerovleku 110 km/h, což při turbulenci není nic příjemného...)

L- Spatz  OE - 5089
 

Majitel:     Petr Hanáček a Jiřina Ivanová
Rozpětí:    
15 m
Klouzavost:     25
Index DAeC:     78
Délka trupu:     6,25   m
Plocha křídel:    
11,71 m2
Prázdná hmotnost:     155 kg
Max.vzletová hmotnost:     265 kg
Max. rychlost:     180 km/h

Minimální opadání:     0,67 m/s

Základní charakteristika:
Jednomístný hornoplošný větroň typické konstrukce firmy Scheibe (trup z ocelových trubek potažený plátnem, dřevěné křídlo a ocasní plochy s kormidly potaženými plátnem). Vznikl na počátku 50.let jako doplnění ke školní dvousedadlovce Mü 13 Bergfalke I a bylo vyrobeno několik modifikací s rostoucími požadavky na výkonnější kluzák. Série Spatzů začala středoplošníky Spatz A a Spatz B s rozpětím 13,2 m, pokračovala výkonnějším 15 metrovým L-Spatzem, dále následoval Spatz 55 a nejrozšířenější L-Spatz 55, který se vyráběl do r. 1962 nejen v Německu, ale také ve Francii a Itálii.  Sérii uzavírají L-Spatz III a v 70.letech potom Club-Spatz SF 30, oba vyrobené pouze v několika kusech. Existovaly také motorizované verze.

 
  1.foto červenec 2006, slet POTK ve Skutči , další foto z Mikulovic

    
ochrana proti průvanu v kabině                                                                 Spatz je v překladu vrabec

   
Spatz v jesenické vlně 2006


jaro 2007 - loučení se Spatzem

Podle dokumentace byl náš „Vrabčák“ sestaven z křídel použitých z L-Spatze a trupu ze Spatze A. Ocenili jsme především jeho vlastnosti při kroužení, jeho nízkou hmotnost, snadnou manipulaci a jednoduchý systém montáže a demontáže.

http://www.sailplanedirectory.com/PlaneDetails.cfm?PlaneID=217

Výkony nalétané v Jeseníku

 

Body OLC

    datum

    km

km/h

 Místo vzletu

Kluzák

Začátek-konec

1

352.91

16.12.2006

293,99

73,63

Mikulovice (CS)

L-Spatz

1022-1514

2

69.70

8.12.2006

56,16

32,15

Mikulovice (CS)

L-Spatz

0859-1137

3

243.08

8.11.2006

206,22

45,97

Mikulovice (CS)

L-Spatz

1044-1559

4

212.41

1.10.2006

173,19

52.13

Mikulovice (CS)

L-Spatz

0946-1306

5

122.47

30.9.2006

98,63

56.79

Mikulovice (CS)

L-Spatz

1045-1229

6

26.35

26.9.2006

21,03

30.77

Mikulovice (CS)

L-Spatz

1236-1317

7

63.07

9.9.2006

52,41

22.76

Mikulovice (CS)

L-Spatz

1232-1450

8

403.30

27.7.2006

322,17

60.25

Mikulovice (CS)

L-Spatz

1134-1655

9

213.76

22.7.2006

171,20

49.67

Mikulovice (CS)

L-Spatz

1253-1620

10

238.48

20.7.2006

193,32

44.35

Mikulovice (CS)

L-Spatz

1232-1654

11

143.82

17.7.2006

119,00

29,06

Mikulovice (CS)

L-Spatz

1208-1613