L-Spatz
Krátce bylo letiště v Mikulovicích domovem opravdového historika z 50.let, dovezeného z Rakouska. L-Spatz, velmi hodný malý větroň, se nám zalíbil na sletu POTK ve Skutči v červenci 2006 natolik, že jsme ho od našeho kamaráda a zakladatele rakouského klubu VGC Gottfrieda Balgy namístě koupili. Během necelé jedné sezóny v Jeseníku (červenec až prosinec 2006) nalétal asi 42 hodin, z toho 22 ve vlně. A právě vlnové podmínky na Jesenicku později napomohly k rozhodnutí "vyměnit" Spatze za větroň, který je možné vlekat poněkud rychleji (L-Spatz má maximální povolenou rychlost v aerovleku 110 km/h, což při turbulenci není nic příjemného...)
L- Spatz OE - 5089
Majitel: Petr Hanáček a Jiřina Ivanová
Rozpětí: 15 m
Klouzavost: 25
Index DAeC: 78
Délka trupu: 6,25 m
Plocha křídel: 11,71 m2
Prázdná hmotnost: 155 kg
Max.vzletová hmotnost: 265 kg
Max. rychlost: 180 km/h
Minimální opadání: 0,67 m/s
Základní charakteristika:
Jednomístný hornoplošný větroň typické konstrukce firmy Scheibe (trup z ocelových trubek potažený plátnem, dřevěné křídlo a ocasní plochy s kormidly potaženými plátnem). Vznikl na počátku 50.let jako doplnění ke školní dvousedadlovce Mü 13 Bergfalke I a bylo vyrobeno několik modifikací s rostoucími požadavky na výkonnější kluzák. Série Spatzů začala středoplošníky Spatz A a Spatz B s rozpětím 13,2 m, pokračovala výkonnějším 15 metrovým L-Spatzem, dále následoval Spatz 55 a nejrozšířenější L-Spatz 55, který se vyráběl do r. 1962 nejen v Německu, ale také ve Francii a Itálii. Sérii uzavírají L-Spatz III a v 70.letech potom Club-Spatz SF 30, oba vyrobené pouze v několika kusech. Existovaly také motorizované verze.
1.foto červenec 2006, slet POTK ve Skutči , další foto z Mikulovic
ochrana proti průvanu v kabině Spatz je v překladu vrabec
Spatz v jesenické vlně 2006
jaro 2007 - loučení se Spatzem
Podle dokumentace byl náš „Vrabčák“ sestaven z křídel použitých z L-Spatze a trupu ze Spatze A. Ocenili jsme především jeho vlastnosti při kroužení, jeho nízkou hmotnost, snadnou manipulaci a jednoduchý systém montáže a demontáže.
http://www.sailplanedirectory.com/PlaneDetails.cfm?PlaneID=217
Výkony nalétané v Jeseníku
|
Body OLC
|
datum
|
km
|
km/h
|
Místo vzletu
|
Kluzák
|
Začátek-konec
|
1
|
352.91
|
16.12.2006
|
293,99
|
73,63
|
Mikulovice (CS)
|
L-Spatz
|
1022-1514
|
2
|
69.70
|
8.12.2006
|
56,16
|
32,15
|
Mikulovice (CS)
|
L-Spatz
|
0859-1137
|
3
|
243.08
|
8.11.2006
|
206,22
|
45,97
|
Mikulovice (CS)
|
L-Spatz
|
1044-1559
|
4
|
212.41
|
1.10.2006
|
173,19
|
52.13
|
Mikulovice (CS)
|
L-Spatz
|
0946-1306
|
5
|
122.47
|
30.9.2006
|
98,63
|
56.79
|
Mikulovice (CS)
|
L-Spatz
|
1045-1229
|
6
|
26.35
|
26.9.2006
|
21,03
|
30.77
|
Mikulovice (CS)
|
L-Spatz
|
1236-1317
|
7
|
63.07
|
9.9.2006
|
52,41
|
22.76
|
Mikulovice (CS)
|
L-Spatz
|
1232-1450
|
8
|
403.30
|
27.7.2006
|
322,17
|
60.25
|
Mikulovice (CS)
|
L-Spatz
|
1134-1655
|
9
|
213.76
|
22.7.2006
|
171,20
|
49.67
|
Mikulovice (CS)
|
L-Spatz
|
1253-1620
|
10
|
238.48
|
20.7.2006
|
193,32
|
44.35
|
Mikulovice (CS)
|
L-Spatz
|
1232-1654
|
11
|
143.82
|
17.7.2006
|
119,00
|
29,06
|
Mikulovice (CS)
|
L-Spatz
|
1208-1613
|